Zapomeňte na formule. Za rok startují závody elektrických koloběžek, které pojedou až 100 kilometrů v hodině

Nová obdoba Formule 1, super rychlé elektrokoloběžky Tron, elektrické koloběžky,

Zapomeňte na formule. Za rok startují závody elektrických koloběžek, které pojedou až 100 kilometrů v hodině
Závodníci se budou řítit po dráze rychlostí až 100 km/h.

Elektrické koloběžky jsou stále oblíbenějším způsobem mikromobility. Nejenže je na nich postaven obchodní model nejedné sharingové společnosti, ale zároveň se stávají nedílnou součástí portfolia dopravních prostředků osob žijících ve městech i na venkově. Jejich obliba teď přispěla ke vzniku zcela nového šampionátu, ve kterém budou soupeřit jezdci na extrémně nadupaných koloběžkách a zároveň šířit povědomí o elektromobilitě.

Autorem myšlenky adrenalinových koloběžek je skupina vedena podnikatelem v oblasti motorsportu Hragem Sarkissianem a Khalilem Beschirem, komentátorem závodů F1 a bývalým závodníkem A1 GP. Na seznamu jmen podporujících tento podnik nechybí ani Lucas di Grassi, známý ze světa série formulí na elektrický pohon Formula E, a Alex Wurz, který dříve jezdil šampionát F1 za stáje Benetton, McLaren a Williams.

Všichni čtyři se rozhodli přetavit své bohaté motorsportové zkušenosti do bláznivého, ale o to více atraktivního formátu pojmenovaném Electric Scooter Championship či jednoduše eSkooter, který by se měl rozběhnout v roce 2021. Tronběžky pro všechny Video publikované k příležitosti oznámení vzniku tohoto šampionátu slibuje velice adrenalinovou podívanou. Jezdci soupeřící ve videu jsou oděni do kombinéz s neonovými detaily, které se objevují i na jejich závodních strojích. Celý vizuál tím nápadně připomíná slavnou klasiku v podobě filmu Tron.

Motorky jsou však v tomto případě nahrazeny extrémně rychlými koloběžkami, jejichž rychlost by měla dosahovat až 100 kilometrů v hodině. Aby byly koloběžky, potažmo jezdci, schopni jízdu v takovéto rychlosti ustát, měla by být koloběžka opatřena pneumatikami s širokým profilem, dostatečně širokou základnou pro co nejjistější postoj a také kvalitním odpružením. Pořadatelé již mají mít uzavřená partnerství s poskytovatelem těch nejmodernějších technologií, který by měl mít vývoj závodních koloběžek na starosti. Jeho jméno sice zatím prozradit nechtějí, nicméně první prototyp by měl být představen již koncem tohoto roku.

Je ovšem otázka, jakým způsobem bude řešena bezpečnost jezdců. Na videu samozřejmě nechyběly helmy a také kombinézy by měly být vybaveny chrániči páteře a kloubů. Vyvstává však otázka, zda to bude stačit. Přeci jen jízda ve stokilometrové rychlosti na koloběžce může být o něco nebezpečnější než jízda ve stejné rychlosti na motocyklu či kole.

Absence složitějších technologií však dělá z eSkooteru velice atraktivní podnik, do kterého by se díky skromnějším finančním nárokům mohlo dostat daleko více subjektů než do podniků jako F1 či Moto GP. Spolu s tím by jezdci mohli přicházet ze široké palety sportovních odvětví, od motoristických závodníků přes cyklisty až po skateboardové či snowboardové jezdce. Ve jménu elektrické mikromobility Celý šampionát ale nepřináší jen atraktivní podívanou. Spolu s ní chce podnik na místech svého konání vyvolávat debatu na téma elektromobility a řešení, jak tuto oblast dopravy co nejvíce přiblížit místním. Dokonce se spekuluje o tom, že by se eSkooter mohl stát součástí podniku Formula E. Ta již delší dobu hledá doplněk svého harmonogramu a závodění elektrických koloběžek by mohlo být tou pravou podívanou. Nahrává tomu i přítomnost jména di Grassi na seznamu podporovatelů. Lucas di Grassi totiž patří mezi nejvýraznější tváře elektrických formulí a je velvyslancem Evropské unie pro udržitelný rozvoj.

S tím, jak se svět snaží i ve sportu dosáhnout co největší sociální odpovědnosti, je nutné, aby se i konvenční sport co nejvíce přizpůsoboval, rozvíjel a diverzifikoval,“ připomněl v tiskové zprávě Lucas di Grassi. Bohužel i zbytek informací je založen pouze na spekulacích. V současné době tak není jasné, kdo bude celý projekt financovat, ani zda se budou závodů účastnit celé stáje, nebo pouze jednotliví jezdci. Otazníky se také houpou nad tím, zda si závodníci budou moci koloběžky výrazněji upravovat, popřípadě jak bude vypadat profil závodních tratí, které by měly vznikat výhradně v centrech těch největších a nejprogresivnějších měst světa.

Zdroj: CZECHCRUNCH