Elektrokoloběžky zajímají i psychology

Zmapovat chování a zkušenosti uživatelů elektrických koloběžek v městském provozu má mezinárodní průzkum belgického dopravního institutu VIAS. Probíhá v několika zemích, včetně České republiky, kde je garantem výzkumu Univerzita Palackého (UP) v Olomouci.

Elektrokoloběžky zajímají i psychology
Elektrokoloběžky SXT

Zkušenosti s e-koloběžkami zkoumají psychologové z její filozofické fakulty (FF). Ti také vyzvali zájemce, aby se do výzkumu zapojili. „Připravili jsme pro veřejnost dotazník, v němž se ptáme na konkrétní zkušenosti s e-koloběžkami. Oslovit přitom chceme jak ty, kteří tento dopravní prostředek aktivně využívají nebo se na to chystají, tak i ty, které tento způsob dopravy neláká, ale potkávají se s ním při svém každodenním pohybu po městě,“ uvedl Matúš Šucha z katedry psychologie FF UP.

Výzkum by měl odpovědět na otázky, zda si lidé myslí, že jim budou koloběžky dobře sloužit, nebo je začnou obtěžovat.

Vyplnění anonymního dotazníku podle něj trvá asi 15 až 25 minut. „Neexistují zde žádné správné nebo chybné odpovědi. Podstatné jsou osobní zkušenosti a názory,“ poznamenal psycholog s tím, že jde o první velký mezinárodní průzkum na toto téma.

Výzkum by měl mj. odpovědět na otázky, zda si lidé myslí, že jim budou elektrické koloběžky dobře sloužit a pomáhat při přemísťování po městě, nebo je začnou obtěžovat, když se jim jako chodci budou muset vyhýbat, přestože uživatelé elektrokoloběžek mohou podle platné legislativy jezdit pouze po silnicích nebo cyklostezkách. Někteří, například kvůli pocitu vyššího bezpečí, to však nerespektují, byť riskují pokutu.

„ Výsledky výzkumu budou k dispozici na podzim a poskytnou informace o názorech občanů České republiky na nový fenomén e-koloběžek v našich městech. Chybět nebude ani srovnání s názory občanů dalších evropských zemí,“ dodal Šucha.

Pro větší města v ČR je po­dle něj tato problematika velmi aktuální.

Elektrické koloběžky jsou totiž fenoménem. Třeba i proto, že kdo se na ní chce svézt, nemusí ji vlastnit. Stačí využít službu tzv. sdílených e-koloběžek, které se masivně rozšiřují po mnoha evropských městech včetně ČR.

Vedle pozitivních zkušeností, kdy je možné se snadno a ekologicky dostat z jednoho místa do druhého, však přibývá i těch negativních. Města se snaží vymezit plochy, kde je možné e-koloběžky odkládat, a některá zavádějí i pravidla, kam se na elektrické koloběžce smí a kam ne.

I v Olomouci magistrát zvažuje místa, kam by jejich vjezd nebyl povolen vůbec, i vytvoření tzv. červených zón, kde by byla rychlost e-koloběžek omezena na 15 kilometrů v hodině.

„Vnímáme, že rychlost nabízených elektrických koloběžek může být nebezpečná například v historickém centru a pěších zónách,“ uvedl náměstek olomouckého primátora Matouš Pelikán (KDU-ČSL).

Zdroj: Novinky.cz